السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

PESANAN NABI S.A.W.
"Sesiapa menempuh satu perjalanan untuk mencari suatu ilmu, Allah akan memudahkan untuknya jalan ke syurga" (Hadis riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.)

Friday, July 18, 2008

PUASA SUNAT (HARI-HARI SUNAT PUASA)

Apakah hari-hari yang disunatkan kita berpuasa?

1. Enam hari di bulan Syawal
2. Hari-hari awal Zulhijjah (hari pertama hingga sembilan)
3. Hari ‘Arafah.
4. Hari ‘Asyura
5. Tiga hari setiap bulan Islam
6. Hari-hari putih
7. Isnin dan Khamis
8. Puasa Nabi Daud a.s.

5 comments:

rhmyee said...

Salam ustaz.... Pada bulan Syaaban ni Rasullullah s.a.w berpuasa sunat byk hari drp bulan2 yg lain... Maksud byk hari tersebut tak kira apa2 hari atau hanya jatuh pada hari isnin & khamis sahaja?

AHMAD ADNAN FADZIL said...

Ya tak kira apa-apa hari pun. Cuma jangan mengkhususkan puasa pada hari jumaat dan sabtu. Kalau nak puasa hari jumaat atau sabtu kena puasa sehari selepas atau sehari sebelumnya. Kecualilah jika seseorang itu mengamalkan puasa Nabi Daud a.s. (iaitu berpuasa selang sehari) maka jika puasanya jatuh hari jumaat atau sabtu secara kebetulan tidak mengapa.

reaperious said...

ustaz jika saya berpuasa nazar pada hari jumaat perlukah saya puasa sehari lagi pada hari lain?terima kasih

dunia mama said...

asslmkum,ustaz sy ingin bertanya adakah boleh sy puasa ganti pd bulan sya'ban ada kwn2 bagi tahu dh tk boleh puasa ganti sbb dh nk masuk bulan ramadhan & boleh tk sy ganti puasa pd 15 sya'ban ( nisfu sya'ban ) harap ustaz dapat beri kan penjelasan.t.kasih

Unknown said...

Assalamua’laikum Ustaz. Saya ada satu kemusykilan. Sekiranya saya berpuasa sunat 6 haribulan Zulhijjah, Jika saya niat untuk menghadiahkan kelebihan puasa Hari ke 6 iaitu “Allah akan pandang dengan penh rahmah dan kasih sayang dan kita tak akan di azab.” pada seseorang yg sudah arwah, adakah kelebihan itu akan sampai kepada is arwah?

Wassalam